De weken in de periode van de kerstvakantie tot aan de krokusvakantie staan bekend als de ‘zilveren weken’. Ze zijn een vervolg op de ‘Gouden weken’ waarbij je terugblikt op wat al geweest is en vooruit kijkt naar wat nog komt.
De kans is erg groot dat het al spannend is geweest en incidenten zich hebben voorgedaan.
We zijn ons ervan bewust dat elke school en begeleider vroeg of laat te maken krijgt met situaties die een meer specifieke aanpak vereisen. Om daar zo veel als mogelijk op voorbereid te zijn, kun je gemakkelijk teruggrijpen naar alle inspanningen die al geleverd zijn om een goede en fijne klassfeer te maken.
- Denk bij voorbeeld aan de duidelijke (klas)afspraken die gemaakt zijn. Het is nuttig om deze tijdens de zilveren weken - zelfs regelmatig - te herhalen én te bespreken:
- Hoe bewaken we dat de afspraken worden nageleefd?
- Wat gaan we hier concreet voor doen?
- Wat zie ik daarvoor gebeuren?
- Je kan ook (dagelijks) de pro-actieve cirkel toepassen. Tijdens deze groepsoefening – die in vredestijd wordt gebruikt – ligt de focus op het creëren van gelijkwaardige posities en gelijke aandacht en tijd. Het is een moment om te luisteren naar elkaar, ideeën uit te wisselen en dingen vanuit een ander perspectief te leren zien. Het effect van de oefening is dat er een positieve groepssfeer ontstaat en meer verbondenheid. Je spreekt en luistert met elkaar. Iedereen komt aan bod en krijgt de kans om iets over een bepaald onderwerp te zeggen.
- En zet verder in op je meter- en peterwerking waarbij leerlingen uit een lager jaar een meter of peter krijgen aangeduid uit een hogere klas. Blijf activiteiten organiseren waardoor ze blijven leren van elkaar en elkaars vertrouwenspersonen zijn op wie ze kunnen terugvallen als het moeilijk wordt.
Al deze initiatieven kunnen ook aangevuld worden met methodieken en tools die ondersteuning kunnen bieden als het spannend wordt.
- Leer je leerlingen bij voorbeeld zelf conflicten aan te pakken met een project zoals peer mediation.
- Installeer een anoniem en laagdrempelige meldknop anoniem en laagdrempel voor leerlingen, leerkrachten en/of ouders. Wees transparant over wie de meldingen opvolgt, en wanneer. Maak ook afspraken met het hele team en de school die je vertellen hoe je concreet aan de slag gaat met een melding. Laat je inspireren door de wegwijzers van ALLESoverPESTEN.
- Pas de eenvoudige no-blame methode toe als het fout is gegaan. Of pas de cirkel eenvoudig aan tot een herstelcirkel. En doe het niet alleen als je het te spannend vindt. Samen is trouwens veel leuker dan alleen!