Onderzoekers van de KU Leuven en Universiteit Antwerpen onderzochten hoe leerkrachten pesten kunnen beïnvloeden en wat ze kunnen doen om het te verminderen.
In de brochure ‘Samen Sterk! Leerkrachten tegen pesten en voor harmonie in de klas’ voor leerkrachten uit de bovenbouw van het lager onderwijs, worden de wetenschappelijke bevindingen vertaald naar de onderwijspraktijk. Het kan een inspiratie zijn voor leerkrachten waaruit ze inzichten en tips kunnen halen die passen bij hun stijl en klasgroep.
bron: HBSC studie 2022 (bevraging 2021/22)
lees het rapport met de cijfers en duiding van het Vlaams Netwerk Kies kleur tegen Pesten
bron: Teachers4Victims-studie van Hilde Colpin (KU Leuven) – april 2021
3/4 van de sporters (= 75%) ervaart voor hun 18 jaar minstens één keer een of andere vorm van grensoverschrijdend gedrag (pesten is daar één vorm van):
bron: CASES-onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag in de sport (nov. 2021)
De T-SUPPORT (Teachers SUPporting POsitive RelaTionships) studie toonde het verband tussen de kwaliteit van de leerkracht-leerling relatie en leerkrachtreacties enerzijds en de mate van slachtofferschap anderzijds.